Kości

Kości

Kości to popularna gra hazarowa, w której gracze turlają 5 typowymi sześciennymi kostkami, by uzyskać określone układy oczek, za które otrzymuje się punkty.

Rys historyczny

Kości są potomkiem starożytnej gry zwanej Hazard, choć tak naprawdę pochodzenie obu mogłoby być tematem wielu debat.

Gra Hazard prawdopodobnie została wynaleziona przez anglika Sir William’a z Tyru oraz jego rycerzy podczaj jednej z wypraw krzyżowych. Stało się to w 1125 roku naszej ery, podczas monotonnego jak to zwykle bywa oblężenia zamku zwanego Hazarth lub Asart, tak więc nazwa gry mogła pochodzić od nazwy zamku.

Chociaż według tego co napisane jest w encyklopedii nazwa pochodzi z arabskich słów „al zar” lub „azzah” co oznacza po prostu „kości”, wiec całkiem prawdopodobnym jest, że gra została wynaleziona na ziemiach arabskich.

Oczywiście kości jako takich do gry używano już dużo wcześniej np. w starożytnym Rzymie, lecz nie miało to wiele wspólnego z tą współczesną wersją. Ktokolwiek jest twórcą, stworzył grę, która bardzo szybko stała się popularna i grywano w nią przez wieki.

Kosci W XVII wieku kości były niemal w każdym domu gry, gdzie gracze z wyższych sfer przegrywali lub pomnażali swoje majątki. Wraz z odkryciem ameryki i zasiedleniem nowego kontynentu przez francuskich i angielskich osadników przybyła z nimi gra w kości, która po dziś dzień znana jest jako „Craps”.

Nie ma żadnych solidnych udokumentowanych dowodów na to, jak dalej od momentu przybycia pierwszych osadników potoczyła się historia tej gry. Jest wiele źródeł na ten temat, niestety nierzadko są one sprzeczne ze sobą.

Nie ma jednak wątpliwości, że dziś kości są największą grą hazardową pod względem kwot pieniędzy postawionych podczas gry. Są ulubioną grą tzw. highrollerów, czyli graczy lubiących grać za astronomiczne kwoty.

Powyżej zamieściłem obraz tego jak przykładowo wygląda rozmieszczenie pól do obstawiania zakładów na stole do kości. Poniżej zamieszczę opis poszczególnych zakładów (w przypadku dolnego obrazu brak jest pola „big 6 and 8).

Początkującym graczom gra może wydawać się skomplikowana ze względu na mnogość możliwych do dokonania zakładów, etykietę gry i tym podobne. Wystarczy jednak nauczyć się paru podstawowych zakładów i pograć „za free” dla wprawy, aby potem móc spokojnie zasiąść do gry za prawdziwe pieniądze.

Zasady gry

Zasady gry Gra w kości dzieli się na dwie rundy. Pierwszą rundą jest „rzut wyjściowy”, tak zwany „come out roll” i polega on na ustaleniu punktu wyjściowego , którego używa się już w drugiej rundzie, która polega na „zrobieniu punktu”.

 

Zakłady dostępne podczas trwania rozgrywki:

”PASS LINE”
Ddy rzucający kośćmi wyrzuci 7 lub 11 w pierwszej rundzie (come out) wygrywasz zakład, wygrana wypłacana jest w stosunku 1:1. Jeśli w pierwszej rundzie wyrzucone zostaną 2, 3 lub 12, przegrywasz zakład. Każda inna wyrzucona liczba czyli 4, 5, 6, 9 i 10 staje się „punktem” i następuje kolejna runda polegająca na próbie ponownego wyrzucenia ustalonego punktu. Wygrywasz jeśli ponownie wyrzucony zostanie ustalony wcześniej numer zanim wypadnie 7. Jeśli przed „zrobieniem punktu” wypadnie 7 przegrywasz zakład. Zapamiętaj, że zakład „Pass Line” raz postawiony nie może być zredukowany, trwa on do momentu rozstrzygnięcia go. Nie możesz postawić zakładu „Pass Line” jeśli punkt wyjściowy jest już ustalony, musisz czekać do ponownego rozpoczęcia rundy come out.

Przykład: postawiłeś 100 pln na pole „pass Line”
Wyrzucona została 7 , wyrywasz 200 pln
Stawiasz ponownie 100 pln na „pass line”
Wypadła 4 i jest ona „punktem”, Twoja stawka leży nadal na polu „Pass Line” i przechodzi do kolejnej rundy, nie możesz jej anulować do póki nie zostanie wygrana lub przegrana.
Wypadają kolejne numery: 5, 5, 10, 11, 2 – w tym momencie z Twoim zakładem nic się nie dzieje, po prostu czekasz, aż wypadnie upragniona 4 lub 7 która spowoduje utratę stawki.

”COME LINE”
Bardzo podobny zakład do „Pass Line” , z tym że „Come Line” można obstawić dopiero w drugiej rundzie, czyli po tym jak „punkt” wyjściowy zostanie ustalony. 7 i 11 powodują wygraną Twojego zakładu natomiast 2, 3 i 12 przegraną. Każdy inny numer jest Twoim nowym „punktem” i cały Twój zakład wędruje na pole oznaczone tym numerem. Od tego momentu módl się o to aby wyrzucony został Twój punkt zanim wypadnie 7, czyli analogiczna zasada do tej z „Pass Line”. Zrobisz punkt, wygrywasz 1:1 , wypadnie 7 zanim wyrzucony będzie Twój punkt – przegrywasz. Zazwyczaj tego typu zakład nie może być zredukowany bądź wycofany zanim zostanie rozstrzygnięty, choć spotkałem się z przypadkiem gdzie można było wycofać zakład „Come Line” w fazie kiedy stawka była już na „punkcie”.

”DON’T PASS LINE”
Zakład odwrotny do „Pass Line”. Wygrywasz gdy w rundzie „Come Out Roll” wypadnie 2 lub 3, jeśli wypadnie 12 jest remis, a przegrywasz jeśli wypadnie 7 lub 11. W drugiej rundzie wygrasz zakład jeśli wypadnie 7 zanim „punkt” zostanie wyrzucony ponownie.

”DON’T COME LINE”
Zakład odwrotny do „Come Line” , można obstawić w dowolnym momencie po ustaleniu „punktu”. Wygrywasz gdy wypadnie 2 lub 3, 12 remis, 7 i 11 powodują utratę postawionej kwoty. Każda inna wyrzucona liczba oczek staje się Twoim „punktem”, żetony z pola don’t come Line wędrują na pole przedstawiające wartość „punktu”. Od tego momentu wygrywasz zakład jeśli 7 wypadnie przed ponownym wyrzuceniem ustalonego „punktu”, przegrywasz jeśli zrobisz punkt zanim wypadnie 7. Zakład ten może być redukowany lub zwiększany w dalszym momencie gry.

”BIG 6, BIG 8”
Na zdjęciu nr 2. brakuje tego pola, natomiast można go zobaczyć na zdjęciu nr 1. Wygraną otrzymujesz jeśli wypadnie 6 lub 8, jeśli wypadnie 7 przegrywasz zakład.

”TAKING AND LAYING ODDS”
Gracz może postawić odpowiednią kwotę jako dodatek do pierwotnej stawki na zakłady typu „pass”, „come”, „don’t pass” lub „don’t come” w każdym momencie drugiej rundy. Ma to na celu wyrównanie stosunku wypłacanej wygranej do stawki tak aby była ona zbliżona do rzeczywistej wartości rachunku prawdopodobieństwa w danym zakładzie. Bierze się to stąd iż szanse np. na wyrzucenie 7 przed „punktem” w przypadku gdy wynosi on 10 są o wiele większe niż w sytuacji gdzie jest on równy 6. Stąd nierówne szanse przy tej samej wygranej, zakład ”ODDS” ma na celu wyrównanie tych nierówności. ”ODDS” przegrywa jeśli podstawowy zakład przegra i wygrywa jeśli podstawowy zakład wygra. Zakład ten ma swoje odgórne limity o które należy pytać w kasynie. Stosunek wypłacanych wygranych na tego typu zakład opisany jest w tabeli.

”BUY” i ”LAY”
Ten zakład nie wymaga żadnego wyrównywania szans dodatkowym zakładem. Zakład można postawić w każdym momencie na jeden z numerów 4, 5, 6, 8, 9, 10. Jeśli numer, który obstawiłeś wypadnie przed 7 wygrywasz, jeśli wcześniej wypadnie 7 wtapiasz. Z każdego zakłady ”BUY” dom gry pobiera 5% prowizji, natomiast w przypadku ”LAY” kasyno pobiera prowizję z kwoty, która mogłaby być wygrana.

”PLACE BETS TO WIN”
Może być postawiony w dowolnym momencie gry na numery: 4, 5, 6, 8, 9, 10. Zakład jest wygrany jeśli obstawiony numer wypadnie zanim wyrzucona zostanie 7, i przegrany jeśli 7 wypadnie zanim numer, który obstawiłeś. Teoretycznie jest to bliźniaczy zakład do ”BUY BETS” z tym, że w tym wypadku kasyno nie pobiera prowizji, lecz inna jest tabela wypłat.

Wszystkie zakłady typu „ODDS”, „BUY BETS” i „PLACE BETS” mogą być podwyższane, redukowane, całkiem anulowane, odwoływane w dowolnym momencie gry (oczywiście nie w chwili kiedy kości lecą na stół). Kursy na zakłady typu „COME” , „BUY BETS” „PLACE BETS” są zawsze „poza grą” (off) w rundzie „COME OUT ROLL” .

Zakłady na wszystkie opcje oprócz zakładu „Pass Line” za pilnowanie i śledzenie którego jest odpowiedzialny gracz, wędrują do krupiera, którego obowiązkiem jest umieszczenie ich na odpowiednich polach stołu do gry w kości.

”FIELD BET”
Zakład na pole, potocznie mówi się też „One Roll Bet” gdyż jest to zakład jednego rzutu. Jeden rzut decyduje w tym wypadku o wygranej bądź przegranej. Numery 3, 4, 9, 10 i 11 dają wygraną w stosunku 1:1, jeśli wypadnie 2 lub 12 wygrana wypłacana jest w stosunku 2:1, każdy inny wyrzucony numer poza wyżej wymienionymi powoduje przegraną postawionej stawki.

”HARDWAYS”
Zakład może być postawiony w dowolnym momencie rozgrywki, krupier umieszcza stawkę ustaloną przez gracza w odpowiednim miejscu. Istnieją tylko 4 zakłady tego typu:

  • „hardway six” (szóstka wyrzucona za pomocą dwóch trójek, zwane jest to w niektórych grach jako „dublet”) oraz „hardway eight” (dwie czwórki) wygrana wypłacana jest w tym wypadku 9 do 1.
  • ”Hardway four„ (2, 2) oraz „hardway ten” (5, 5) wypłacane są w stosunku 7 do 1.

Zakład hardway wygrywa, kiedy obstawiany przez Ciebie dublet wypadnie przed 7, natomiast przegrywa jeśli najpierw wyrzucona zostanie 7 lub numer, który obstawiasz lecz nie w postaci pary.

Przykładowo, obstawiając „hardway 8„ przegrasz jeśli zanim wyrzucona będzie 8 w postaci 4 i 4, wypadnie 7 lub 8 w kombinacjach 6 i 2 oraz 5 i 3. ”Hardway” nie funkcjonuje w rundzie „come out roll” chyba, że gracz zażyczy sobie aby kontynuować zakład.

ONE ROLL BETS

Poniższe rodzaje zakładów to tzw. Zakłady jednego rzutu. Można je obstawiać w dowolnym momencie gry i są zawsze rozstrzygnięte jednym rzutem kośćmi. Stawka przekazywana jest krupierowi, który umieszcza ją na odpowiednim polu. Zazwyczaj wygrane zakłady zostają na stole na tym samym polu i przechodzą do kolejnego rzut chyba, że gracz zadecyduje o tym aby odwołać zakład.

ANY 7
Jeżeli wyrzuconą liczbą oczek jest 7 wygrywasz, wygrana wypłacana jest w stosunku 4 do 1. Każda inna liczba oczek powoduje utracenie postawionej stawki.

ANY CRAPS
2, 3 i 12 to wygrane numery dla tego zakładu, wypłatę dostajesz w stosunku 7 do 1.

TWO CRAPS OR ACES
Jeśli wypadnie 2 wygrywasz, wypłata 30 do 1, każda inna liczba oczek powoduje przegraną.

TWELVE CRAPS OR TWO SIXES
Jeśli wypadnie 12 wygrywasz, wypłata 30 do 1, każda inna liczba oczek powoduje przegraną.

THREE CRAPS OR ACE-DEUCE
Wygrywasz tylko pod warunkiem, że wyrzuconą liczbą oczek będzie 3, wypłata 15 do 1.

ELEVEN OR SIX-FIVE
11 wygrywa, wypłata 15 do 1. Każda inna liczba oznacza przegraną.

HORN BET
Zakład składający się tak naprawdę z czterech mniejszych, gdzie każda ćwiartka Twojej stawki z osobna postawiona jest na numery 2, 3,11 i 12. Jeśli wypadnie 3 lub 11 otrzymujesz wygraną 3,75 do 1, jeśli wyrzuconą liczbą będzie 2 lub 12 otrzymujesz wypłatę w stosunku 7,5 do 1. Numery inne niż 2, 3, 11 ,12 sprawiają że przegrywasz zakład.

HORN HIGH BETS
Analogiczne zasady do tego powyżej, z tym że istnieją preferencje jeśli chodzi o podział stawki, po prostu dodatkowa jednostka pieniędzy postawiona jest na preferowany numer. Przykładowo stawiasz 100 pln na Horn bet, wtedy 25 pln wędruje na każde z czterech numerów… czyli 25 na 3, 25 na 11, 25 na 2 i 25 na 12. Natomiast w tym rodzaju zakładu możesz wybrać preferowany numer, i tak wybierając numer 2 decydujesz że 20 pln przeznaczasz dodatkowo na 2. Wtedy cztery rogi są obstawione po 20 pln i dodatkowo 20 pln na 2, razem 40 pln będzie stawką obstawioną na numer 2. Wygrane są wypłacane w takim stosunku jak wyżej z tym że trafiając 2 otrzymasz kurs pomnożony przez powiększoną stawkę.

Tabela wypłat podstawowych zakładów w grze:

Procentowe przewagi kasyna w poszczególnych zakładach:

Zestaw możliwych do wyrzucenia kombinacji dla każdej liczby oczek:

Możliwości kantu przy rzutach

Możliwości kantu przy rzutach Przez dziesiątki lat gry w kości wykształciła się pewna grupa graczy, którzy rozwinęli umiejętność rzucania kośćmi w sposób zwiększający prawdopodobieństwo wyrzucenia oczekiwanej liczby oczek. Tego typu praktyki często były wykorzystywane w ulicznych grach, w koszarach i w miejscach gdzie nadarzyła się sposobność, aby w jak najmniej podejrzany sposób ustawiać wyniki rzutów. W kasynach jest to rzeczą bardzo trudną. Po pierwsze zbyt wiele par oczu obserwuje rzucającego, są kamery i ochrona. Są również byli oszuści przeciągnięci na stronę kasyna, którzy wyłapują zachowania typowe dla kanciarzy oraz fakt, że rzucając w kasynie kości muszą odbić się od przeciwległej bandy – a to skutecznie zniekształca tor lotu i rotację kości. Dobrym przykładem na to jak można przechylać szanse wyrzucenia odpowiedniej liczby oczek jest używanie odpowiednich kombinacji ułożenia kości w reku.

Przykład: Jesteś w fazie gry kiedy nie chcesz wyrzucić 2, 3, 11 lub 12. Połóż dwie kości przed sobą i odwróć tak aby ściana z 6 oczkami pierwszej z nich stykała się na całej powierzchni ze ścianą o wartości 1 drugiej kości. Złączone kości tworzą prostopadłościan (mam nadzieję, że każdy wie jak wygląda prostopadłościan). Bryła ma dwie podstawy, które są kwadratami, czyli ścianami poszczególnych kostek. W tym wypadku podstawą jest 6 i 1. Jeśli teraz nadasz tej bryle (zakładając, że ściany 6 i 1 są ze sobą na stałe sklejone ) ruch obrotowy wzdłuż osi która łączy podstawy to wypadną poszczególne kombinacje. W zależności od tego jak względem siebie położone są zewnętrzne ściany kostek uzyskamy: 5 i 3, 3 i 2, 2 i 4, 4 i 5 czyli 8, 5, 6 i 9. Po obróceniu jednej kostki wzdłuż osi tak aby obok 5 znajdowała się 2 da kombinacje: 5 i 2, 3 i 4, 2 i 5, 4 i 3, jak widać same 7, idealne ustawienie dla zakładu ANY & 7.

W praktyce szuler dąży do tego, aby rzucić w ten sposób by w locie i po dobiciu od bandy kości zachowały tę rotację wokół osi, w ten sposób jego szanse na wygraną są o wiele większe.

Inne przydatne kombinacje (za każdym razem ustawiasz kości ścianami do środka): Chcąc uzyskać 4 najlepiej „skleić ze sobą” ściany 6 lub 1 pierwszej kości z 4 lub 3 drugiej. Wynik 5 lub 9 najłatwiej uzyskać łącząc ze sobą 6 lub 1 pierwszej kości z 5 lub 2 kości drugiej. Podobnie gdy chcesz uzyskać 6 lub 8.

Modyfikacji i technik sposobów jest wiele. Warto również wspomnieć o terminie „cackle”. Określa ono specyficzną umiejętność potrząsania kośćmi w zamkniętej dłoni w ten sposób, że wydawany dźwięk sugeruje, iż kości są „mieszane”. W rzeczywistości jednak zachowują one pożądane przez szulera ustawienie wewnątrz dłoni.

Zestaw najpopularniejszych terminów i nazewnictwa dla gry w kości:

  • Aces – jak sama nazwa wskazuje są to porpostu asy, w kościach jest to układ dwóch jedynek, co daje liczbę 2 oczek możliwych do ułożenia tylko za pomocą 1 i 1.
  • Any Craps – to zakład na 2, 3 lub 12.
  • Any Seven – zakład na 7.
  • Arm – tzw. „zbrojny” jest to poniekąd element legendy, ponieważ zbrojny to gracz, który potrafi oddawać rzuty w sposób bardziej korzystny dla przyjętych przez graczy zakładów. Pamiętaj jednak, że nad przebiegiem gry czuwa obsługa kasyna i wszelkie przejawy oszustw nie będą tolerowane, co gorsze skutki tego nie będą przyjemnie.
  • Back Line – tylna linia, jest to zwyczajnie zakład na Don’t Pass Line.
  • Betting Right – zakłady Come Line i Pass Line.
  • Betting Wrong – zakłady Don’t Pass i Don’t Come.
  • BIG Red – obstawianie 7 w dowolnej kombinacji.
  • Boxcars – potoczna nazwa dla dwóch szóstek.
  • Buffalo – obstawiasz Hardway i Any 7 razem.
  • Capped Dice – nie oryginalne kości do gry, zużyte, “przewalone”.
  • Easy Way – zakład na wyrzucenie 4, 6, 8, 10 w taki sposób aby na każdej kości była inna liczba oczek.
  • Front Line – zakład Pass Line.
  • Hi-Lo – zakład o to ze kolejną wyrzuconą liczba będzie 2 lub 12.
  • Hope Bet – pojedynczy zakład na szczególna kombinację kości.
  • Hoping Hardway – zakład na „Twarda Czwórka„ czyli 2, 2.
  • Little Joe – potoczna nazwa Twardej Czwórki.
  • Midnight – pojedynczy zakład na 12.
  • Natural – 7 lub 11 wyrzucona w pierwszej rundzie.
  • OFF – oznacza zakładu, które są nieaktywne w kolejnym rzucie.
  • Outside Numbers – liczby 4, 5, 9, 10.
  • Rail – strefa stołu na której gracze trzymają swoje żetony.
  • Shooter – gracz rzucający kośćmi.
  • Snake Eyes – inna nazwa Asów, 2, 2.
  • Yo, yo eleven – zakład na liczbę 11.

Gdzie najlepiej grać w kości online?

Niewiele polskojęzycznych kasyn oferuje grę w kości, polecamy

Biorąc pod uwagę wiele ważnych czynników polecamy 5 kasyn: Kasyno 888, Kasyno Bet365, Kasyno Betfair, Kasyno EuropaCasino oraz anglojęzyczne Kasyno Pinnacle.

Podsumowanie

Jedyną alternatywą pogrania w tą pasjonującą grę  jest internet. Mam nadzieję, że powyższy opis jest jasny i przejrzysty oraz przybliżył wszystkim zasady gry w kości. Niestety gra jest w Europie dużo mniej popularna niż w USA, a w Polsce wręcz niespotykana.

Niestety nie zaznasz przyjemności gry w kości w żadnym z polskich kasyn. Jedyną alternatywą pogrania w tą pasjonującą grę jest internet lub domowe pielesze na własnoręcznie wykonanym podłożu do gry. Będąc w zagranicznym kasynie nie zmarnuj okazji pogrania w tą grę. Jeśli opanujesz podstawowe zasady to po kwadransie gry powinieneś się już czuć jak ryba w wodzie, a w raz z upływem czasu wszystkie nawyki i znajomość pobocznych zasad będą dla Ciebie tak oczywiste i łatwe, jak jazda na rowerze.

Kości są grą typowo rozrywkową, ludzie przy niej chcą się dobrze bawić więc postaraj się tego nie popsuć i jeśli kiedykolwiek staniesz przy stole nie przyznawaj się, że jest to Twój „pierwszy raz”, wśród graczy panuje przesąd, że prawiczek przy stole przynosi pecha. Odwrotna sytuacja tj. kiedy kobieta pierwszy raz gra w kości jest wręcz bardzo pożądana. Zauważ również, że w Wielkiej Brytanii w kasynach gra w kości to „Dice” w Ameryce „Craps”.

Powodzenia przy stole!!

Autor artykułu: benjaminw

Spodobał Ci się ten artykuł? Oceń go i zostaw komentarz lub ocenę ze swojej strony.

Dodaj komentarz:

słabejest okdobrebardzo dobrerewelacja (Oceń ten artykuł!)
Loading...






Zakłady bukmacherskie to świetna forma rozrywki, która w połączeniu z pasją i wiedzą sportową może dać całkiem niezły zarobek. Bardzo popularne zakłady bukmacherskie w internecie dostępne są u wielu bukmacherów a rozpoczęcie obstawiania można rozpocząć już w kilka minut po rejestracji.

Na dobry start firmy bukmacherskie nowym graczom oferują promocje i bonusy powitalne dzięki którym możesz na start dostać za darmo 55, 100, 200 lub nawet 350 PLN.

Aby dobrze obstawiać zakłady bukmacherskie powinieneś poznać strategie obstawiania, dostępne systemy bukmacherskie, przyda Ci się też wiedza z zakresu matematyki w zakładach bukmacherskich, obowiązkowo polecamy również nasz poradnik typera. Zachęcamy też do zapoznania się z analizami typami naszych ekspertów bukmacherskich.